10. mai 2010

E18 øst like viktig for Oslo og Akershus som Østfold

LESERINNLEGG | 10. mai 2010

Firefeltsveien E6 ble bygget sammenhengende fra Vinterbro til svenskegrensen ved Svinesund. ”Alle”, kommuner, fylker og Regjering, så viktigheten av å få denne nasjonale og internasjonale hovedforbindelsen raskt på plass.

Mange av oss trodde den andre stamveien gjennom Østfold skulle få tilsvarende behandling. E18 fra samme Vinterbro til riksgrensen ved Ørje er den  nest mest trafikkerte vei fra Norge og ut i Europa.

De seks berørte kommunene i Indre Østfold, godt støttet av fylkeskommunen, har stått og kjempet sammen. Men tilsynelatende mot vegmyndighetene, mot Regjeringen og overraskende også mot Akershus fylke og de to kommunene Ås og Ski, som veien skal ha utgangspunkt fra.

Ja, det føles etter hvert mest som neglisjering, boikott og trenering. Og vi skjønner i beste mening ikke hvorfor.

E18 og en rask forbindelse østover til Sverige, Stockholm, Helsinki, St. Petersburg og Baltikum er minst like viktig for transportører, reisende og innbyggere i hovedstaden, Akershus og Follo. Ufattelig at ikke flere ser det.

E18 gjennom Indre Østfold blir etter møysommelig kamp bygget ut i etapper av 6-7 kilometer. Det dyrt nok og en utrolig sløsing med midler. Snart står likevel en moderne 50 km strekning der fra Ørje i øst til Akershus grense i vest. Før vi plutselig igjen kommer inn på en gammel og – til tross for en rekke fartsbegrensninger – meget ulykkesutsatt vei.

Regjeringen sitter med nøkkelen
Det ser ut som det nå er fullstendig stopp i planlegging og framdrift for de siste og kanskje mest trafikkerte 15 kilometerne. Ås og Ski kommuner er etter mye press endelig i ferd med å plassere på kartet mulige traseer gjennom sine kommuner, men det hjelper lite når Akershus fylkeskommune ikke ønsker å bidra.

Da skjer det ingen ting når i tillegg Regjeringen og samferdselsdepartementet sitter helt passive. For det er bare de ”rød-grønne” som nå kan utløse handling når Akershus-politikerne heller vil legge investeringene på E18 vest for Oslo. Vi er nødt til å få statlige inngrep og føringer. Gjerne også i form av alternativ finansiering (som OPS).

Enda verre, for oss østfoldinger, blir det når det nå sies at det skal bygges en hank, eller sving, ved grensen Østfold/Akershus fordi ingen vet hvor veien skal gå videre. Prislapp: 40 millioner kroner.

Snakk om norsk samferdselspolitikk.

Erik Unaas
Fylkestingsmedlem Østfold Høyre
Lokalpolitiker i Indre Østfold